fallback

Carrefour очаква фалити или консолидация на хипермаркетите в България

Веригата планира инвестиция от нови 12 млн. евро в страната, отваряйки 3 нови магазина

10:29 | 16.01.14 г. 22
Автор - снимка
Редактор

Липсата на ръст в сектора на бързооборотните стоки в България вероятно ще доведе до фалити на част от по-малките хипермаркети в България, както и изтегляне на някои от големите търговски вериги. Като друга възможност е вероятно консолидиране на пазара – малките независими търговци могат да се обединят. Тези очаквания и прогнози изрази изпълнителният директор на Carrefour за България и Сърбия Милош Ристич, който заедно с част от ръководството на Marinopoulos представи някои от бъдещите планове на компанията за развитието ѝ в България. 

Сръбският мениджър определи българския пазар на бързооборотни стоки като стабилен и по-добре работещ в сравнение с повечето балкански страни. Един от основните проблеми според него е, че от няколко години пазарът е зациклил и не е показвал никакъв ръст. "При силната конкуренция и увеличаващия се брой магазини ефектът е преразпределяне на обороти между търговците", отчете той.

Не е изключено след време дори и представители на големите вериги у нас да се обединят, коментира мениджърът пред Investor.bg. 

“Тази тенденция се наблюдава винаги, когато има икономическа криза. Оборотите се преразпределят, пазарът се наглася спрямо търсенето. Това са нормални процеси”, обясни той.

"В кризата същият процес тече в Гърция – много от големите чужди компании излизат от пазара, а мястото им заемат местни търговци, включително групата Marinopoulos, поясни Аглики Мотсаку, директор “Комуникации” в Marinopoulos, която управлява бизнеса на Carrefour в България. 

Част от този процес е бил и излизането на Carrefour от Балканите в средата на 2012 г. Тогава Marinopoulos изкупи дела на французите в смесеното дружество и продължи да развива обектите на Carrefour с договор за франчайз. Според Аглики Мотсаку в основата на това решение е било желанието на гръцката група за по-голяма гъвкавост в решенията и операциите.

В момента под френската марка работят 723 магазина в Гърция, 19 в Албания (след покупката на веригата Euromax), 17 в Кипър и 1 в Македония. В България веригата вече има 9 хипермаркета и 12 супермаркета в големите градове на страната. До края на тази година се планира и навлизане в Сърбия с магазини в Белград и Нови Сад. Експанзията ще се ръководи от "КМБ България".

Веригата се разраства у нас с инвестиция от 12 млн. евро

Три нови магазина на френската верига Carrefour ще отворят в България през тази година. Инвестициите в новите обекти на Carrefour ще възлезе на около 12 млн. евро, а Ристич не изключи възможността при поява на добри локации да бъдат отворени и повече магазини.

До края на април ще бъдат открити магазини в "Панорама мол" - Плевен и в "Ритейл парк Пловдив". През есента "КМБ България" ще отвори и най-големия си обект за годината – хипермаркет от 7000 кв.м в търговския център Plaza West в столичния квартал "Люлин".

Платила ли е Carrefour данък печалба за 2013 година?

Преди дни депутатът от БСП професор Румен Гечев заяви, че големите търговски вериги у нас не плащат на държавата ни данък печалба. Това заявление не бе подкрепено с конкретни данни, а до вчера нито един от изпълнителните директори, управляващи местните звена на веригите, не се изказа по темата.

Сега обаче стана ясно, че твърденията на депутата, поне частично, отговарят на истината. Самият шеф на Carrefour за България обясни, че за 2013 година компанията не е плащала данък печалба, а причината за това е, "че не реализирахме печалба за миналата година".

Ристич уточни пред Investor.bg, че е нормално дружеството да не регистрира печалба, тъй като на този етап изпълнява дългосрочна инвестиционна програма. "В момента ние инвестираме повече, отколкото печелим. Нормално е да се очаква, че по време на изпълнението на инвестиционната програма ние няма да сме на печалба. Очакваме скоро обаче вече да постигнем възвращаемост на инвестицията си".

Той допълни, че компанията е платила всичките останали данъци, нужни според законодателството на България.

Българските потребители купуват основно стоки на промоция

Българинът купува основно стоки на промоция, като за последните две-три години оборотът на тези продукти се е удвоил, обясни Ристич.

„Хората влизат в магазините, ровят и се „залепват“ на отстъпките. В същото време стоки от щандовете за биопродукти и риба отиват на боклука. От тях не печелим нищо, но ги държим заради по-претенциозните клиенти и защото искаме да възпитаме ново потребителско търсене“, каза Ристич.

Той бе категоричен, че конкуренцията на пазара е жестока: „Ако ние отворим супермаркет до конкурентна верига, им отнемаме част от клиентите. Ответният удар е те да открият хипермаркет до някой наш, което има тежки последици". 

Четвъртото фискално тримесечие за Carrefour

През четвъртото фискално тримесечие френският търговски гигант Carrefour SA отчете по-силен ръст на органичните си продажби спрямо предните три месеца, главно благодарение на по-добро развитие в Испания, но особено на родния си пазар. През последните три месеца на годината коригираните от валутни ефекти продажби са скочили с 3,2% спрямо предходната година. През третото тримесечие ръстът бе само 2,7%. През последното тримесечие Carrefour постигна некоригирани продажби от 22,2 млрд. евро, което обаче е с 650 милиона евро по-малко в сравнение с миналата година. Валутните загуби в Бразилия и Аржентина са намалили приходите, отчете в четвъртък френската верига. За цялата 2013 г. Carrefour отчете спад в приходите от от 86,56 милиарда евро до 84,32 млрд. евро. Коригираните продажби обаче са се увеличили с 2,5 на сто. 

Според финансовия директор Жан-Пиер Сивиньон Carrefour е отчел положителни резултати във всички области. На важния френски пазар компанията се радва на най-силния си тримесечен ръст от 2007 г. насам. Заради рецесията там и високата безработица именно родният пазар причиняваше главоболие на французите през последните месеци.  Но развитието в Китай през четвъртото тримесечие не е никак убедително. Приходите там скачат само със скромните 1,4 на сто. Според вторият по големина в света търговец на дребно след американския  Wal-Mart, в Китай се усеща все по-силно отслабване на потреблението.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:03 | 13.09.22 г.
fallback